Defenisi Terapi Pertuturan
Pertuturan ialah
kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat
pertuturan(artikulator). Pertuturan juga boleh bermaksud bercakap, hasil
daripada percakapan, apa yang dituturkan, bahasa sesuatu negara atau bangsa
ataupun dialek tersendiri sesebuah wilayah atau tempat. Terapi ini juga
merupakan kemahiran berinteraksi dalam suasana bahasa manusia.
Terapi pertuturan
adalah masalah dan gangguan pertuturan yang dihadapi oleh seseorang individu.
Hal ini mungkin disebabkan oleh faktor fizikal atau mental.Contoh masalah
fizikal ialah sumbing. Keadaan ini secara tidak langsung menjadi penghalang
kepada murid dalam aspek pertuturan meraka.
Terapi pertuturan
juga merupakan kaedah yang digunakan untuk
membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan
berkomunikasi.Terapi ini bertujuan membantu mereka mengeluarkan bunyi-bunyi
bahasa . Dengan ini dapat melatih murid yang bermasalah artikulasinya dengan
latihan-latihan asas.
Contoh Aktiviti Terapi Pertuturan
Aktiviti:Meniup Belon
Bahan: Belon
Langkah-langkah
Pelaksanaan:
1.
Guru
menyediakan beberapa belon yang belum diisi angin atau gas di dalam belon
tersebut.
2.
Murid
diarah untuk mengambil belon masing-masing dan menuip belon tersebut.
3.
Mana-mana
murid yang dapat menuip belon dengan lebih capat dan belonya yang paling besar
dikira pemenang.
KEBAIKAN
1.
Dapat
melatih alat artikulasi murid-murid yang lemah.
2. Murid
dapat berlatih mengawal udara ketika meniup belon. Hal ini kerana pertuturan
juga melibatkan udara dalam paru-paru ditiup.
3.
Aktiviti
ini juga dapat melembutkan lidah murid-murid .
4.
Membantu
murid menghasilkan bunyi-bunyi bahasa
5.
Meningkatkan
kefungsian kognitif, emosi dan sosial individu
Aktiviti terapi pertuturan adalah penting dalam membantu mereka menguasai kemahiran pertuturan. Aktiviti
ini juga dapat melatih dan membantu murid menguatkan alat artikulasi mereka
yang lemah. Selain itu juga dalam terapi pertuturan ini murid diajar untuk
menghasilkan bunyi-bunyi bahasa. Oleh yang demikian mereka dapan menyebut
dengan menghasilkan fonem yang betul. Contohnya murid dapat menyebut huruf
vokal dengan nada yang betul dan baik.
Aktiviti tiupan, dapat membantu murid dari aspek kebiasaan untuk melembutkan lidah mereka. Selain itu
juga aktiviti tiupan ini membantu murid menguasai kemahiran-kemahiran tertentu.
Contohnya murid yang sengau atau sumbing mereka dapat mempelajari kemahiran
mengawal alat artikulasi mereka seperti mengawal lelangit mulut mereka dalam
menyebut perkataan.
No comments:
Post a Comment