Wednesday, 19 March 2014

Terapi Pertututran

Defenisi Terapi Pertuturan

Pertuturan ialah kegiatan melafazkan bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat pertuturan(artikulator). Pertuturan juga boleh bermaksud bercakap, hasil daripada percakapan, apa yang dituturkan, bahasa sesuatu negara atau bangsa ataupun dialek tersendiri sesebuah wilayah atau tempat. Terapi ini juga merupakan kemahiran berinteraksi dalam suasana bahasa manusia.

Terapi pertuturan adalah masalah dan gangguan pertuturan yang dihadapi oleh seseorang individu. Hal ini mungkin disebabkan oleh faktor fizikal atau mental.Contoh masalah fizikal ialah sumbing. Keadaan ini secara tidak langsung menjadi penghalang kepada murid dalam aspek pertuturan meraka.

Terapi pertuturan juga  merupakan kaedah yang digunakan untuk membantu murid yang mengalami kesukaran dalam menyebut perkataan dan berkomunikasi.Terapi ini bertujuan membantu mereka mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa . Dengan ini dapat melatih murid yang bermasalah artikulasinya dengan latihan-latihan asas.

Contoh Aktiviti Terapi Pertuturan

Aktiviti:Meniup Belon
Bahan: Belon
Langkah-langkah Pelaksanaan:

1.    Guru menyediakan beberapa belon yang belum diisi angin atau gas di dalam belon tersebut.
2.    Murid diarah untuk mengambil belon masing-masing dan menuip belon tersebut.
3.    Mana-mana murid yang dapat menuip belon dengan lebih capat dan belonya yang paling besar dikira pemenang.

KEBAIKAN
1.    Dapat melatih alat artikulasi murid-murid yang lemah.
2.  Murid dapat berlatih mengawal udara ketika meniup belon. Hal ini kerana pertuturan juga melibatkan udara dalam paru-paru ditiup.
3.    Aktiviti ini juga dapat melembutkan lidah murid-murid .
4.    Membantu murid menghasilkan bunyi-bunyi bahasa
5.    Meningkatkan kefungsian kognitif, emosi dan sosial individu


            Aktiviti terapi pertuturan  adalah penting dalam membantu mereka menguasai kemahiran pertuturan. Aktiviti ini juga dapat melatih dan membantu murid menguatkan alat artikulasi mereka yang lemah. Selain itu juga dalam terapi pertuturan ini murid diajar untuk menghasilkan bunyi-bunyi bahasa. Oleh yang demikian mereka dapan menyebut dengan menghasilkan fonem yang betul. Contohnya murid dapat menyebut huruf vokal dengan nada yang betul dan baik.


            Aktiviti tiupan, dapat membantu murid dari aspek kebiasaan untuk melembutkan lidah mereka. Selain itu juga aktiviti tiupan ini membantu murid menguasai kemahiran-kemahiran tertentu. Contohnya murid yang sengau atau sumbing mereka dapat mempelajari kemahiran mengawal alat artikulasi mereka seperti mengawal lelangit mulut mereka dalam menyebut perkataan. 

No comments:

Post a Comment