Wednesday, 19 March 2014

Terapi Pergerakan Kreatif

Defenisi Terapi Pergerakan Kreatif

pergerakan kreatif ialah intepretasi idea, perasaan serta tanggapan deria yang dilahirkan secara simbolik melalui pergerakan. Unsur pergerakan iaitu tubuh badan, ruang, masa dan daya memudahkan individu berkomunikasi di samping meningkatkan potensi seperti ritma, kreativiti, kebebasan, dan pengucapan melalui pergerakan.

            Aspek Pergerakan Kreatif

                 a) Lokomotor
Pergerakan lokomotor ialah pergerakan yang menyebabkan keseluruhan badan berubah dari satu tempat ke satu tempat yang lain. 
Contoh pergerakan lokomotor
                            i) berjalan
                           ii) melompat
                           iii) merangkak

                 b) Bukan lokomotor
Pergerakan bukan lokomotor ialah pergerakan yang tidak mengubah kedudukan atau juga disebut sebagai pergerakan dalam keadaan statik. 
Contoh pergerakan bukan lokomotor
                           i) berlari setempat
                           ii) melompat setempat
                          iii) imbangan bangau

      c) Manipulasi alatan
Manipulasi alatan ialah aktiviti yang mana alatan digunakan untuk membentuk pergerakan. Kemahiran ini memerlukan penggunaan anggota badan untuk mengawal dan mengawasi sesuatu objek. 
Contoh manipulasi alatan
                 i) melantun bola ambil berjalan
                ii) memusingkan gelung dengan tangan
                         iii) skipping sambil berjalan

  Tema pergerakan
Pergerakan kreatif mempunyai enam belas tema sebagai panduan dalam pengajaran dan pembelajaran.

          Tema 1 : Kesedaran tubuh badan
          Tema 2 : Kesedaran rintangan kepada beban dan masa 
          Tema 3 : Kesedaran ruang
         Tema 4 : Aliran beban badan dalam ruang dan masa   
         Tema 5 : Penyesuaian terhadap kawan.
         Tema 6 : Penggunaan tubuh badan sebagai alat.
         Tema 7 : Lapan lakuan daya asas
         Tema 8 : Ritma-ritma berkaitan dengan pekerjaan.
         Tema 9 : Bentuk-bentuk pergerakan.
       Tema 10 : Gabungan lakuan daya asas.
       Tema 11 : Orientasi ruang
      Tema 12 : Guna tubuh badan untuk menekan bentuk dan daya dalam pergerakan.
       Tema 13 : Penaikan dari lantai.
      Tema 14 : Kesedaran berkumpulan.
     Tema 15 : Formasi pergerakan dalam kumpulan.
     Tema 16 : Kualiti-kualiti ekspresif dalam pergerakan.


Faedah Terapi Pergerakan Kreatif

Secara umumnya terdapat pelbagai manfaat yang diperolehi menerusi terapi kreatif iaitu dapat meningkatkan kesedaran diri ,harga diri dan autonomi peribadi . Ini penting untuk menaiikkan moral murid pendidikan khas ini. Moganya mereka akan lebih berkeyakinan dalam menjalankan aktiviti dengan baikdan tiada rasa takut untuk mencuba.Selain itu murid akan mengalami hubungan antara fikiran , perasaan dan tindakan . Contohnya murid dapat menagaitkan antara kesakitan dan kesedihan. Apabila dipukul @ disakiti maka akan ada yang akan menangis. Ini adalah salah satu hubungkait antara perasaan dan tindakan. Meluah atau mengekspresikan dan menguruskan perasaan atau fikiran yang tertekan juga adalah kepentingan dalam pergerakan kreatif ini. Ia bertujuan untuk menenangkan minda murid dari adanya sifat tertekan. Ia bahaya kerana boleh merangsang minda murid menjadi tertekan dan boleh melakukan sesuatu yang tidak diingini.

Memaksimumkan sumber komunikasi juga boleh digunakan untuk murid bercakap dengan rakan mereka yang lain untuk membina hubungan itu dengan baik. Meningkatkan sumber tenaga dalaman seperti keyakinan diri melalui aktiviti bermain yang terkandung dalam gerakan kreatif. Ini lebihkepada sikap bekerjasama untuk saling membantu antara satu sama lain. Di samping itu, mengembangkan hubungan saling percaya untuk membina hubungan yang baik antara rakan mereka dalam melakukan aktiviti dan saling percaya.
           
Menguruskan perasaan yang mengganggu belajar. Ini dapat digunakan di dalam kelas kerana untuk mengelakkan dari murid pendidikan khas ini mengganggu murid lain untuk belajar.Terapi kreatif juga boleh digunakan untuk menyembuhkan atau mengurangkan stress.,selain sangat berkesan dalam membantu pelajar berkeperluan khas meminimakan masalah ketidakupayaan yang dihadapi dan seterusnya meningkatkan serta memaksimakan potensi kanak –kanak berkeperluan khas.Kepentingan terapi kreatif ini banyak membantu kanak –kanak berkeperluan khas seperti Autisme. Contohnya aktiviti gerakan pada peringkat sensori motor memberikan rasa penerimaan dan memperluaskan kemahiran dan kemampuan kognitif serta akan meningkatkan kematangan.



Contoh Aktiviti Terapi Pergerakan Kreatif

PERLAKSANAAN
MASALAH
CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
Drama

-       Watak seperti nenek kebayan sedang keluar secara misteri dan menari ketika muzik sedang dimainkan, kanak-kanak boleh menunjukkan respon dengan ketawa lalu menari dan menepuk tangan bersama-sama nenek kebayan kerika menjadi penonton.

MUZIK
-       Aktiviti menyanyi, bergerak dan bermain alat muzik secara berkumpulan
-        
TARIAN
-       Murid bergerak seperti seekor burung semasa muzik dipasangkan dengan tempo yang perlahan.
-       Murid duduk di depan cermin dan membuat memek muka yang berlainan semasa menari.
-       Berdepan dengan rakan dan minta rakan membuat air muka yang sama dengannya.

MASALAH KOMUNIKASI
-       Murid sukar mengikut arahan guru
-       Tidak faham cara melakukan pergerakan
-       Masalah dalam memberikan tindakbalas
-       Murid tidak aktif

MASALAH FIZIKAL
-       Pergerakan terbatas
-       Respon lambat
-       Keliru dengan pergerakan

MASALAH PERALATAN
-       Memerlukan peralatan yang sesuai
-       Masalah dalam pemilihan perlatan
-       Keselamatan peralatan

MASALAH GURU
-       Kurang pengetahuan
-       Kemahiran  rendah
-       Tidak kreatif
-       Tidak mewujudkan iklim kreativiti

MASALAH TINGKAH LAKU
-       Sukar menguruskan tingkah laku murid
-       Sukar membentuk kerjasama semasa menjalankan aktiviti

-       Tindakan guru adalah cuba menggunakan pelbagai gaya untuk melakukan aktiviti.
-       Guru perlu mempelbgaikan jalan cerita untuk murid
-       Aktiviti permainan perlu selaras dengan keupayaan murid
-       Peralatan perlu sesuai dengan aktiviti untuk mengelakkan berlakunya kemalangan
-       Guru perlu selidik dan perlu tahu untuk melakukan aktiviti


No comments:

Post a Comment